OM SYLTET

Fra 2017-2022 drev jeg virksomheden Syltet. Der var nogle helt fantastiske og meget hårde år, som umuligt kan koges sammen til få ord her. Hvis du er interesseret i hele historien, kan jeg bookes til foredrag. Ellers får du den korte version her.

produktion

syv syltede grøntsager, elleve eddiker, én kirsebærsauce

2016

Jeg har aldrig spist syltede grøntsager. Det var for underligt og smattet, syntes jeg. Men jeg spiste meget på restaurant, og der fik jeg en masse sprøde og virkelig lækre syltede grøntsager, som jeg rent faktisk godt kunne lide.

 

Det undrede mig, at man ikke kunne få det i butikkerne. 


Så sammen med Michelin-kokken Rasmus, udviklede jeg de 4 første produkter og kaldte brandet Syltet. 

2017

Gule beder, rødløg, rødbeder og gulerødder&havtorn. 


De første 4 produkter skulle introducere nye grøntsager i kategorien og vise essensen af Syltet; sprøde syltede grøntsager. 

Jeg startede i delekøkkenet Kitchen Collective og senere i et lejet køkken i Køge. Ret hurtigt indså jeg, at det ikke kunne lade sig gøre at være alene i køkkenet. Men jeg havde ikke råd til lønninger. Så jeg lærte min far (der er uddannet elektriker) at sylte og sammen stod vi for alle produktioner. 

Det var nogle lange dage med 16 timers arbejde og stående frokost for at optimere tiden og så vi kunne nå det hele. Jeg kan huske den første gang vi lavede 400+ glas på én dag.


salg

stærke kunderelationer og massevis af events

2018

I september 2017 begyndte Magasin Mad&Vin at sælge produkterne. Så i 2018 handlede det om at få flere kunder på landkortet. Syltet var tænkt til special-handlen (delikatesser, slagtere og ostehandlere), så jeg rejste Danmark rundt for at besøge dem alle.

Samtidig gik jeg fuldtid som selvstændig i februar. Jeg sagde også mit værelse på Frederiksberg op, og flyttede hjem til min far i Præstø. Uden fast indtægt - minimale faste udgifter. Jeg lovede min far, det ville tage max et par måneder, før det hele gik godt nok til at jeg flyttede ud. Der gik 1,5 år.


I juli 2018 var jeg sammen med Rub&Stub med til at lave mad til 2000 mennesker foran Orange Scene på Roskilde Festival. Den sommer var fokus på at skabe kendskab gennem events og bred distribution.


2019

I 2019 fortsætter fokus på salg, og der er nu over 100 forhandlere i hele Danmark. 


Jeg beslutter, at produkterne skal være en større del af hverdagen, og arbejder med specialbutikkerne om ikke kun at blive et gavekurvs-produkt. Så udvalgte Meny butikker får produkterne i sortiment, og det gør noget ved volumen. Jeg lancerer de grønne tomater, og der er nu 7 produkter i sortimentet blandt andet de grønne tomater, der ender med at blive Syltet's mest solgte produkt. 

Jeg skifter produktionsfaciliteter for anden tredje gang - nu til et kæmpe industrikøkken hos Cofoco Food i københavn. 


Jeg står stadig selv for alt indkøb af råvarer og emballage, produktion, salg, marketing, SoMe, levering til alle kunder, events og økonomi. Der er nok at se til, og jeg begynder at kigge mig om efter en investor.


strategi

investor, Irma og ny strategi med Syltet version 2.0

2020

I Januar 2020 starter samarbejdet med Aage Lanngs Fabrikker, som køber sig ind i Syltet. Det er Danmarks ældste eddikefabrik, så vi lancerer 11 eddiker i marts bedst som corona lukker landet.

I takt med corona får fat og mange af vores specialforretninger bliver lukket, beslutter vi at gøre produkterne tilgængelig for Irma. Næsten alle Irma forretninger vælger at have Syltet i sortiment. 


Året flyver afsted. Vi har nu 18 produkter i sortiment og over 250 forhandlere.

2021

Produktionen af grøntsager er stadig i København, og vi laver nu 3500+ glas per dag. Mange grøntsager bliver stadig snittet i hånden for at bevare den høje kvalitet. Jeg snitter eksempelvis 2 ton grønne tomater i hånden sammen med bare én anden over 4 dage. 


Eddikerne kommer i Masterchef, hvilket gør mig helt vildt stolt, da jeg selv er meget trofast og ivrig seer. Jeg gæster Go' Morgen Danmark som kok, hvilket også virkelig er en stor milepæl. 


Det er et år, hvor vi tydeligt mærker efterfølgerne af corona både for vores forhandlere og forbrugerne. Vi revurderer vores strategi grundigt, og selvom interessen fortsat er god, så rykker produkterne sig for langsomt fra hylderne.


Kirsebærsaucen lanceres, og det fortryder jeg hurtigt. Dels er der problemer med råvarerne - der er for lidt kirsebær, og vi står stadig og producerer i begyndelsen af december. Derudover ender det med en tilbagekaldelse, da ét af de batch vi har lavet mugner. Det er en forfærdelig følelse.


farvel og tak

det sidste år

2022

Syltet's Grønne Tomater vinder en sølvmedalje til Nordic Artisan Food Awards. Jeg har også en super flot stand til Food Expo, og selvom salget går bedre og bedre, så mangler vi stadig at få produktionen på plads, og da det er  kernen af vores forretning, er det et alvorligt problem. 


Investoren og jeg bliver enige om, at Syltet ikke har nogen fremtid i den nuværende konstalation. Så den 01.11.22 melder vi ud, at Syltet lukker den 30.11.2022.


Det gør ondt, for visionerne var nogle helt andre, men det er den rigtige beslutning. Jeg er ked af, at brandet ikke fik lov til at udfolde sig til fulde, men glæder mig over at vi kunne lukke så pænt, som vi gjorde.